keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Järki & tunteet

Unelmien toteuttamisesta.
Olen usein seurannut järkyttävän kateellisena vierestä, kun tutut matkustelevat ja kertovat sitten hienoja ja uskomattomia tarinoita matkoiltaan, tai luen ihmisistä jotka kuuluttavat lehdissä tai blogeissa unelmien toteuttamista. Kummatkin ovat hienoja asioita, miksi siis vastaan niihin kateudella enkä ihailulla?

No koska. Minä olen järkevä ihminen. Ajattelen pitkää aikaväliä. Hanki koulutus, jonka avulla saat töitä ja parempaa palkkaa. Käytä varoja harkiten ja niukasti - säästä.

Ja lisäksi. Harkitsevuuteni on tehnyt minusta pelokkaan. Olen voinut suunnitella, mutta en ole tehnyt pitkiin aikoihin isoja radikaaleja päätöksiä ja oikeasti toteuttanut niitä.

Edellisessä postauksessa kuvaamani herääminen sai minut todella ajattelemaan. Eikö elämän tarkoituksena ole juuri se - eläminen?

Esimerkiksi opiskelu ja tuleva työelämä. Minulla on jo yksi järkevä tutkinto, enkä voisi siis seuraavaksi opiskella jotakin, johon minulla on intohimoa? Vai sittenkin jotakin, joka johtaa parempaan palkkaan, mutta jota lähinnä siedän? Tätä aihetta pohditaan myös the Guardianin Univeristy Guide -sivuilla, joita suosittelen ulkomaille opiskelemaan lähtemistä harkitsevia vilkaisemaan. Sivuilta löytyy joka vuotisen yliopistojen ranking-listauksen lisäksi paljon tulevia opiskelijoita askarruttavia kysymyksiä.

Kaikkein tärkeimpänä syynä jahkailun lopettamiseen pidän aikaa, ja sitä että se kuluu. We will never be as young as we are now. Huomaan, että vaikka pelkään riskien ottamista ja radikaaleja päätöksiä, vielä enemmän pelkään, että jos nyt jään, huomaan pian että aika onkin vain mennyt johonkin, että olen yhtäkkiä paljon vanhempi, että en koskaan lähtenyt, että jämähdinkin tänne, ja että annoin tilaisuuden vain mennä ja että se on todella todella mennyt.

Todellakin, nyt on minulle juuri se hetki, jolloin täytyy vain lähteä ja jättää suunnittelut sikseen. Hetki kuunnella sydäntäni ja tunteitani eikä vain nalkuttavaa järjen ääntä (vaikka toki sekin kannattaa ottaa reissuun mukaan!).

Ehkä Pinterestin motivaatiolauseiden selaaminen yömyöhään ei olekaan niin huono ajatus ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti